سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: در آستانه سالروز تأسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا، کار تصویب برنامه 5ساله شهرداری تهران به پایان رسید.

مهدی چمران، درباره اهمیت این برنامه به خبرنگار همشهری گفت: برنامه 5 ساله شهرداری از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری است که با تلاش بسیار و نشست‌های مشترک میان معاونت برنامه و بودجه شورای شهر در طول 6 ماه تدوین شد و شورای شهر نیز برای تصویب مفاد آن 8 جلسه کاری اختصاص داد.

وی برنامه 5 ساله شهرداری تهران را براساس برنامه چشم‌انداز 20ساله کشور، شهر تهران و طرح‌های جامع و تفصیلی دانست که پس از آن تمامی برنامه‌های سالانه شهرداری‌های مناطق 22گانه در تمامی حوزه‌های ورزشی، فرهنگی، آموزشی، ترافیکی، عمرانی و.. .  بر این اساس تنظیم و تهیه خواهد شد.

چمران با ابراز خوشوقتی از اینکه دیگر در اداره شهر تهران درگیر برنامه‌های کوتاه‌مدت و مقطعی که با تغییر مدیریت‌ها و سلایق فردی، دستخوش تغییر شود، نخواهیم بود، از این بابت به مردم تهران و مدیریت شهری تبریک گفت.

وی اظهار داشت: برنامه 5ساله می‌تواند یک معیار و خط‌کش برای سنجش عملکرد شهرداری باشد که آیا برنامه‌ها جلو می‌رود یا خیر.

چمران همچنین با در نظر گرفتن ساختار شهرداری پیش‌بینی کرد شهرداری تهران در اجرای برنامه‌هایی از این دست، نسبت به سایر ادارات دولتی موفق‌تر باشد.

به گزارش همشهری، با این همه اعضای شورای شهر تهران دیروز به‌رغم بحث و بررسی‌های فراوان نتوانستند روی یکی از بندهای برنامه 5ساله شهرداری تهران به توافق برسند، این بند مربوط به ارتقای سطح تحصیلات پرسنل رسمی شهرداری در پایان 5 سال به‌طور میانگین به فوق‌دیپلم بود، اما برخی از اعضا خواهان افزایش آن به لیسانس بودند.

اما در این باره رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: از آنجا که در حال حاضر غیراز 1500 کارگر زیردیپلم فعال در شهرداری بیش از 60 درصد پرسنل شهرداری دیپلم و زیر دیپلم هستند، تحقق متوسط سطح تحصیلات کارکنان شهرداری حتی به فوق‌دیپلم تا پایان برنامه 5ساله شهرداری بسیار دشوار است.

خادم، چندبار به‌وجود اشکالات جدی در اصلاح نیروی انسانی اشاره و تأکید کرد: نمی‌شود ساختار نیروی انسانی شهرداری را یکباره به هم ریخت؛ زیرا اساسا اصلاح نیروی انسانی نیاز به حوصله دارد، اما اگر دنبال این هستیم که فقط حرف‌های قشنگ بزنیم،خب، در این صورت بله، افزایش میانگین به لیسانس خیلی باکلاس‌تر است.

در هر حال اصرار برخی از اعضا مانند معصومه ابتکار، حسن بیادی و حبیب کاشانی بر سر افزایش این میانگین به لیسانس باعث شد تا چمران وقت دیگری را برای بحث و بررسی و رسیدن به نتیجه قطعی در این باره اعلام کند.

ادغام شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تا 15 اردیبهشت‌ماه

محمدحسین پورزرندی، در جریان بررسی اعتراض فرمانداری تهران به متن اصلاحیه مصوبه بودجه سال 88 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و در مورد وضعیت ادغام یا واگذاری شرکت‌ها و سازمان‌ها به بخش خصوصی، توضیحاتی را ارائه کرد.

معاون شهردار تهران در این‌باره با بیان اینکه ادغام برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها نهایتاً تا
15 اردیبهشت ماه انجام می‌شود، اظهار کرد: به‌عنوان مثال ادغام یکی‌از شرکت‌های شهرداری تهران پیش از شروع سال جدید در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران انجام شده است.

در هر حال دیروز موضوع اعتراضات مکرر فرمانداری به‌مصوبات شورا، مجددا با واکنش از سوی حسن بیادی،  نایب‌رئیس شورای شورای شهر تهران واقع شد. بیادی گفت: این چطور اشتباهاتی است که ما نمی‌فهمیم اما آنها می‌فهمند. نمی‌شود که 90 درصد مصوبات ما با اعتراض فرمانداری روبه‌رو باشد.

در این هنگام چمران گفت: می‌شود مجددابا فرمانداری در این زمینه جلسه گذاشت؛ ضمن اینکه آنها با رقم 90 درصدی که آقای بیادی اعلام کردند مخالفند و آمار کمتری را اعلام می‌کنند. در هر حال باید هماهنگی بیشتری برای حل این مسئله صورت گیرد.

تصویب شهر دوستدار کودک

دیروز در جریان بررسی یک فوریت طرح شهر دوستدار کودک، از سوی احمد مسجدجامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اعلام شد: 20درصد جمعیت شهر تهران را کودکان تشکیل می‌دهند، اما ظرفیت‌های لازم برای حضور آنها در شهر فراهم نشده و تهران شهری کودکانه نیست.

وی طرح شهر دوستدار کودک را در راستای مناسب‌سازی فضاهای شهری دانست و اظهار داشت: با توجه به تعهدات پذیرفته شده از سوی ایران و با توجه به الحاق شهر تهران به شهرهای دوستدار کودک در سال 86 و نقشی که به موجب آن شهرداری تهران به‌عنوان دبیرخانه برای هدایت پروژه‌های شهر دوستدار کودک در خاورمیانه و شمال آفریقا پذیرفته شده است، بنا بر این شورای شهر باید سندی در این زمینه ارائه دهد.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران هم هنگام بررسی این طرح اظهار کرد: ما باید موضع خود را در ارتباط با کودکان، ایمن‌سازی و ایجاد محیط نشاط برای زندگی آنها روشن و شفاف کنیم؛

چراکه تاکنون هم تأ‌خیر و تعلل زیادی در این‌باره شده است و ما در شهر، شاهد شرایط ناگواری برای کودکان نظیر کودکان کار و خیابانی در چهارراه‌ها تا ساعت‌های پایانی و خشونت و بزه آنها هستیم.

کد خبر 79604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز